نقد فیلم - برف آخر ؛ لایه های دروغ
نوبرگ NOBARG
اطلاع رسانی فرهنگی و هنری

شاید مورد دوم را باید با اهمیت‌تر جلوه داد زیرا این مسئله است که رأی بازبین‌ها را مشخص کرده است. بازبین‌هایی که گویا، همچون سطور اول این یادداشت که متذکر شدیم، تنها و تنها به فکر تنوع آثار و ژانر‌ها بودند و کیفیت را فدای تنوع کرده‌اند. اساساً هنگامی‌ که جشنواره‌ای با معیار اهمیت دادن به آثار هنری در عرصه فیلمسازی برگزار می‌شود، لایه‌های دروغ در آن جایی نخواهد داشت، از سوی دیگر اگر جشنواره فجر را با یک فرض یک جشنواره ایدئولوژیک بدانیم، باز هم لایه‌های دروغ جایی در آن ندارد، زیرا فیلم فاقد چنین نظرگاه‌هایی است و هدف اول و آخرش لذت بردن از اکشن و سرگرمی‌ است.

حالا به سؤال اول می‌رسیم. اینکه عناصر فرمال اکشن در این فیلم دیده می‌شوند؟! از منظر ساخت صحنه‌های زد و خورد و مواجهه قهرمانان با بدمن‌ها، پاسخ مثبت است. کیفیت ساخت صحنه‌های اکشن زد و خورد به خوبی از آب در آمده و بی شک از سطح اکشن سینمای ایران بالاتر است و گاه نیز بین‌المللی است. اما سینمای اکشن فقط اینها نیست. سینمای اکشن دارای قهرمانی است که برای رسیدن به اهدافش انگیزه‌های قدرتمندی می‌خواهد و شخصیت‌های شرور دارای انگیزه نیز در برابر او قرار می‌گیرند و البته که این انگیزه‌ها در هر کدام از این قطب‌ها باید دارای مقدمه و داستان مقدماتی گیرا و قابل توجهی باشد که هیجان مخاطب را برانگیزد و او را به دنبال کردن اثر وادار کند. از سوی دیگر نیز در شخصیت‌پردازی قهرمان اکشن عقبه‌ای درباره شگردهای خفته قهرمان وجود دارد که هنگام آشکار شدن باعث غافلگیری می‌شود و این شگردها بی‌شک در شبکه‌ای استدلالی و قوی قرار می‌گیرد و داستانی دارد.

با این اوصاف لایه‌های دروغ چیزی است در سطح اکشن‌های درجه دو یا سه، با صحنه‌هایی گاه با اجرای خوب و فیلمنامه‌ای در حد پایین و پایین‌تر از سطح کیفیت یک فیلمنامه درجه سوم.

سید سعید هاشم‌زاده

http://www.parsbarg.com/

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط س.م S.M
آخرین مطالب